Japonezii sint si ei oameni dar se exprima diferit

Azi am vazut primul film la TIFF. Un film japonez. O alegere riscanta, stiu.

Cumva am ratat premiera de aseara de la deschiderea festivalului. Abia azi mi-a parut rau cind am aflat ca a fost comedie, mai precis ”dramedie”… whatever that means. Probabil o comedie neagra.

Deci film japonez. Regizorul Daisuke Miyazaki s-a aflat si el in sala, a fost invitat la festival in concurs. A fost prima data cind un film japonez a participat in competitie la TIFF, asa am inteles eu.

Mihai Chirilov, directorul artistic al TIFF l-a prezentat si l-a invitat sa ne vorbeasca despre filmul sau, numit ”The end of the night”.

Japonezul cu bun simt nu s-a lungit, a dat buna seara in romaneste, apoi a zis ”sper sa va placa filmul meu” si sper sa nu plecati din sala inainte de final. Stia el ce stia. Filmul dubios. Un fel de ”film noir” cum ar spune criticii de arta. Adica cu crime si nu numai.

Daca am stat pina la final ? Daaaa, nu v-am spus ce curioasa sint eu ? Da, am stat pina la final ca sa vad care a fost ideea. Daca trebuie sa zic ce mi-a placut, ei bine, mi-a placut personajul feminin, fata de la Pink Rose. Partea de film noir care mi-a placut a fost mumia din final care avea un casetofon atirnat de git si inregistrarea in care il striga pe fiul ei. In rest, dubios dubios.

Mi-a  placut mult cum a raspuns la intrebari regizorul.

Intrebarile au venit greu, si-a dat seama si el: ”Yes, I heard Romanian people are shy”

Yes, we are shy. And sometimes we like to hear ourselves, even if we dont have a real question for you.

Daisuke a raspuns sincer si deschis si cu umor.

”Cum ati gasit actorul din rolul principal?” (un personaj cu  ”blank face” foarte special)

”Greu ! Mi-a luat 6 luni. Am petrecut mult timp in cinema-uri si sali de teatru. Dupa ce l-am gasit mi-a fost greu sa-l fac sa intre in rol.

”He is a nice guy, yes, really, he is a nice guy. He loves animals. I had to train him not to smile.”

Alta intrebare: ”Why did you kill the love story? Oh, because it would have been too sweet.”

Da, asa cred si eu, ar fi fost prea siropos ca ucigasul sa se combine cu prostituata din bordelul Pink Rose si sa traiasca fericiti.

”Dar finalul ? Cum de l-ati lasat in viata pe tatal personajului principal?”

Aaaaa, aici a intervenit traditia japoneza a samurailor. Dar m-am gindit mult daca sa-l las in viata sau nu. Pina la urma am hotarit ca era prea usor sa-l fi omorit, adica era prea usoara pedeapsa.” a zis Daisuke Miyazaki, regizorul.

In final, o explicatie despre titlul postului meu. Asa si-a inceput prezentarea Tudor Caranfil acum multi ani inainte despre primul film japonez vazut de mine. Mi s-a parut o introducere foarte buna in lumea filmului japonez. Un fel de cheie.

Lasă un răspuns

